🏫 Je kind wil niet naar school? 19 Tips voor een vlotte start! πŸš€πŸ‘¦πŸ‘§

Geschreven door: Annette Poppelaars op 29 januari 2024

'}}

Maandagmorgen en je hele gezin lijkt vastgelijmd aan het bed. Je ontdekt dat je kinderen niet naar school willen. πŸ›ŒπŸ˜¬
19 tips om een vlotte start te creΓ«ren, zodat je kinderen naar school gaan. Ze je niet ophouden en alles goed verloopt om een fijne, leerzame dag te hebben.
Je zult het waarschijnlijk al wel vaker meegemaakt hebben, dat er iets is of gebeurt in de ochtend, waardoor het gezinsleven stil valt. Het valt niet mee om het iedere dag weer voor elkaar te krijgen om je kinderen dan toch hun bed uit te krijgen. Ze willen zich niet aankleden. De boterham krijgen ze ook niet naar binnen. Je wilt dat het snel opgelost is, maar hoe doe je dat?

Geen paniek! Hier zijn een paar snelle tips voor een soepele start:

1. Blijf kalm:

Adem in, adem uit. Stress kan zich verspreiden, dus houd het rustig. Als jij stress uitstraalt, dan voelen kinderen dat ook en dat kan de situatie alleen maar verergeren.

2. Betrek ze in de routine:

Het handigste is natuurlijk om het zondag te bespreken, maar als er zondag niks aan de hand was dan weet je het niet.
Bespreek op een rustig moment de ochtendroutine. Laat ze weten wat er moet gebeuren en waarom school het fijn is om een goede start van de dag te maken.

3. Maak het interessant:

Maak school leuk! Bespreek wat ze op school gaan leren. Laat je informeren op school waar ze mee bezig zijn, zodat jij er op in kan spelen. Dat je kind weet wat er komen gaat. Dan is het niet spannend meer wat er op school gaat gebeuren.

4. Bied keuzes:

Geef ze wat controle over hun ochtend. Laat ze bijvoorbeeld kiezen welke kleren ze willen dragen. Wat de beste tijd is om op te staan. Hoe willen ze opstaan, met wekker of welk liedje of jij die ze wakker maakt?

5. Maak een plan

Maak samen een plan voor de ochtenden, zodat iedereen weet wat er van hen wordt verwacht. Leg ook uit dat jij en je partner ook weg moeten en dat je graag op tijd op je werk wilt zijn. Dat dat net zo belangrijk is als dat zij op school moeten zijn.

6. Luister naar hun zorgen:

Als ze aangeven waarom ze niet willen gaan, luister dan begripvol. Soms zijn er zorgen die besproken moeten worden. Weet je wat er precies speelt, zodat je er meer van snapt hoe je kinderen zich voelen en wat er eventueel aan gedaan kan worden. Ook al is het lastig op dit moment, je kunt het daarna op een ander tijdstip van de dag opnieuw luisteren wat ze te vertellen hebben.

7. Zorg voor consistentie:

Probeer een ochtendroutine te behouden, die voor iedere dag geldt. Kinderen gedijen goed bij voorspelbaarheid en structuur.

8. Bespreek met de school:

Als het probleem langer duurt dan dat je verwacht had, is het handig om met de school te praten om te zien of er iets specifieks is wat je kind dwarszit. Er kunnen hele andere gebeurtenissen zijn geweest, die nu, in de ochtend opspelen, waardoor ze niet naar school willen gaan. Dat hebben ze weggestopt en op zo’n moment komt dat bij hen weer naar boven.

9. Samenwerken met je kind:

Onthoud dat het belangrijk is om samen te werken met je kind en begrip te tonen. Soms kunnen kinderen simpelweg moeite hebben met de overgang van thuis naar school. Dit is bij de meeste kinderen vooral na het weekend. Door je geduld te tonen, consistentie en een positieve benadering kun je werken aan het creΓ«ren van een omgeving waarin je kinderen zich ondersteund, gesteund en gemotiveerd voelen om naar school te gaan.

10. Gezonde slaapgewoonten:

Zorg ervoor dat je kind voldoende slaap krijgt. Een goede nachtrust kan een wereld van verschil maken bij het opstaan in de ochtend. CreΓ«er een duidelijk en consistent slaapschema voor je kind en dus ook voor jezelf.

11. CreΓ«er een positieve sfeer:

Maak de ochtend leuk en positief. Speel bijvoorbeeld opgewekte muziek tijdens het ontbijt of voeg kleine elementen toe die de ochtend een positieve draai geven. Laat ze zelf kiezen wat ze nog graag willen doen en leg ze uit hoe lang het mag duren.

12. Praat met leerkrachten:

Als er specifieke problemen op school zijn, neem dan contact op met de leerkrachten. Ze kunnen inzicht bieden in mogelijke uitdagingen en samen met jou werken aan oplossingen.

13. Stel realistische verwachtingen:

Wees realistisch over wat haalbaar is in de ochtend. Als er bijvoorbeeld tijd is voor een kort spelletje voordat je vertrekt, kan dit de druk verminderen. Ze worden dan even afgeleid in het naar school gaan.

14. Moedig zelfstandigheid aan:

Help je kinderen geleidelijk aan meer verantwoordelijkheid te nemen voor hun ochtendroutine. Zelfstandigheid kan het gevoel van controle vergroten. Zo weten ze zelf wat ze kunnen en moeten doen om op tijd klaar te zijn. Ook helpt het hen om erover na te denken wat de stappen zijn en wat ze wel en niet graag doen om naar school te gaan. Bijvoorbeeld: Ze maken hun eigen brood klaar voor tussen de middag. Ze pakken hun tas met de spullen die ze mee moeten nemen.

15. Regelmatige controle:

Houd regelmatig een check-in met je kinderen over hoe de ochtenden gaan. Zo krijg je de gelegenheid om eventuele zorgen of problemen aan te pakken. Je weet wat er echt speelt en daar kun je oplossingen voor bedenken.

16. Maak ochtenden voorspelbaar:

oorspelbaarheid creΓ«ert een gevoel van veiligheid. Zorg ervoor dat je kinderen weten wat ze kunnen verwachten als ze wakker worden. Wat gebeurt er stap voor stap, zodat ze weten wat er komt.

17. Communiceer met andere ouders:

Praat met andere ouders om te zien hoe zij omgaan met soortgelijke uitdagingen. Je kunt waardevolle inzichten en tips krijgen.

18. Ochtendrituelen:

Implementeer positieve ochtendrituelen, zoals een gezamenlijk ontbijt of een kort verhaaltje voor het vertrek. Dit kan een gevoel van samenhorigheid bevorderen en dat er geen haast of tijdgebrek is. Dan gaat het meer relaxt en rustig om zo de deur uit te gaan.

19. Wees Flexibel:

Soms zullen er ochtenden zijn waarop alles niet volgens plan verloopt. Wees flexibel en pas je aan wanneer dat nodig is. Het geeft niet als er een ochtend is, wat net anders loopt dan anders. Dan geven kinderen dat aan en je kunt kijken wat je nog kunt regelen om het vlotjes te laten verlopen.

Liefde voor jezelf en liefde voor je kind

Elke situatie is uniek, dus voel je vrij om deze suggesties aan te passen aan de specifieke behoeften van jouw gezin. Het belangrijkste is om een ondersteunende en begripvolle omgeving te creΓ«ren, waardoor je kinderen zich gesteund voelen in hun manier om naar school te gaan. Het is fijn als je eerst voor jezelf rust en ruimte creΓ«ert, zodat je jezelf op je gemak voelt. Anders heeft het geen zin om met je kind oplossingen te bedenken en zeker niet in de ochtenden. Daarom is liefde voor jezelf net zo belangrijk als liefde voor je kind. Jij brengt jouw energie over naar het gezin en dat voelen ze. Ben jij chagrijnig of heb je geen zin, dan straal je dat gelijk uit en dat merkt een kind meteen. Hierdoor kunnen ze beΓ―nvloed worden in de keuzes die ze op dat moment maken.

"Zet jezelf op nr. 1 met de kracht van de 5 elementen"

Het is handig om het e-book te downloaden "zet jezelf op nr. 1 met de kracht van de 5 elementen". Hierin staan de kwaliteiten en behoeften van jou, maar ook van je kinderen en je partner. Het is interessant om te weten dat ze niet allemaal hetzelfde zijn en hierdoor kun je jouw manieren van aanpak zo aanpassen dat ze voor je kinderen ook gaan werken.

Het werken met de 5 elementen, die afgeleid zijn van een geboortedatum, geeft me zoveel inzichten in de kinderen, in mezelf en in m'n partner. Zo krijg ik meer begrip en acceptatie in het gezin. Het heeft mij al jaren geholpen om mijn kinderen te steunen in wat voor situaties ze ook belanden. Het geeft ontzettend veel zelfvertrouwen en rust om ze op deze manier te kennen.

Ik ben benieuwd wat deze 19 tips jou hebben gebracht en hoe je het e-book vindt.

Veel liefs,
Annette Poppelaars
Energetische Levenscoach voor moeders
info@harmonieinjegezin.nl
https://harmonieinjegezin.nl

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

' skin='skin2'}}
Scroll naar boven